22/4 - 09
The Metropolitan was designed in the USA by William J. Flajole, for Nash Motor Division of Nash-Kelvinator Corporation. Fisher & Ludlow, Ltd., built the body and the mechanical outfitting was done by Austin Motor Company, Ltd. Both companies were in Birmingham, England.
Production of the Metropolitan began in October 1953. The original cars were badged "NKI Custom". (NKI - Nash Kelvinator International)
First cars arrived in North America in December '53.
On January 22, 1954, the name was officially changed to "Metropolitan".
Official launch date was March 1954. All "NKI Custom" nameplates were supposed to have been removed and the "Metropolitan" nameplates installed, but some did make it out to the public before the changeover. These were to be changed when they came in for service. (The only known example of the original "NKI Custom" script still being on a car is one in a museum in California, although this could have been re-installed at a later date.)
There were two models, 541, Convertible, and 542, Hardtop Convertible. They were equipped with a 1200cc Austin, A40, engine.
...för mer historik: http://www.nashmet.com/Met_History.htm
History 2
18/4 - 09
13/4 -09
12/4 - 09
24/3 - 09
18/3 - 09
5/3 - 09
24/2 - 09
6/2 -09
27/1 - 09
Idag har jag och pappa rullat in min pärla i garaget, det var riktigt snyggt när båda bilarna stod på garageuppfarten och blänkte i solen.
Först klarade vi att rulla ut båda bilarna och in med edseln själva. Men sen när vi skulle rulla in nashen igen så var det lite jobbigare, eftersom motorn sitter kvar i den. men sen kom mamma och ena systern med hennes pojkvän hem som kunde hjälpa till.
Så nu slipper min bil stå ute mer och rosta sönder! Lite trångt i garaget men det ska nog gå bra ändå.
16/1 - 09
29/11 -08
Metropolitan är en charmig tvåsitsig bil. Den togs fram av Nash i USA som ett svar på de europeiska importbilarna som började dyka upp på den amerikanska marknaden. Designen hade mycket gemensamt med storebror Nash, men karossen var betydligt mindre och i ett samarbete med Austin i England var den försedd med en fyrcylindrig BMC-motor på 1500 cc och 51 hk. Metropolitan förekom lustigt nog under tre olika namn, förutom Nash även som Austin och under att par år även som Hudson. Det var alla identiska bilar där endast emblemen i navkapslarna skiljde.
Det såldes cirka 170 Metropolitan i Sverige under åren 1954-61, men det finns uppskattningsvis ett tiotal bilar kvar.