0 Läs mer >>
Jag, pappa och Merica åkte tidigt i morse till Nossebro. Underbart väder och lite trafik. Väl framme så tänkte vi "det här går ju fort att gå igenom". Så fel hade vi! marknaden var tre gånger så större än vad vi trodde. Hajja men det var bara att gå igenom, jag och syrran busade runt och folk kollade konstigt. Inte varje dag man träffar henne, så då får man passa på. Mycket skoj! när vi återförenats med far så tog vi ett sista varv. Då hittade vi delar till Nashen. BILLIGT med! Det blev hel&halv ljusknappen, hela tutdelen och tändningslåset plus ljuset. Kalas!!! Precis vad vi behövde, nu i veckan kom mina fjädrar till sätena med! Måste komma igång med dem så vi kan lämna in dom till möbelfixaren. Listan blir kortare och kortare..

25/4 - 09

0 Läs mer >>
The colour has arrived!! Postmanen kom och kastade in det i hallen förut, pappa fick tag i det och sprättade upp paketet med kökskniven. "TADAA!" utbrast han och så viftade han med burkarna i var sin näve. Bara för detta så blev jag sugen på att gå ut till garaget och ta tag i min stackars ratt så vi kan prov testa färgen. Sagt och gjort så stod jag ute i garaget med ratten framför mig. Efter två minuter suckade jag! Hittade sprickor som var tvungna att läggas igen, var bara att dra fram PC-7 och klena på igen. När det låg på torkning så gav far mig en ny uppgift, att böja till klämmor till sätena...rätt roligt att banka med hammaren, men den glädjen varade inte länge. När den tredje biten sprack gav jag upp och gick in! Suget efter vaniljtea ledde raka spåret till köket, och sedan datorn för att skriva om dagens utförande.
I morgon ska jag fortsätta att banka lite klämmor... På lördag kanske det bär iväg till Nossebro på marknad, får se vad som händer.
Klämmor som ska bytas ut till nya så att sätet håller ihop...behövs ett antal!

22/4 - 09

0 Läs mer >>

The Metropolitan was designed in the USA by William J. Flajole, for Nash Motor Division of Nash-Kelvinator Corporation. Fisher & Ludlow, Ltd., built the body and the mechanical outfitting was done by Austin Motor Company, Ltd. Both companies were in Birmingham, England.

Production of the Metropolitan began in October 1953. The original cars were badged "NKI Custom". (NKI - Nash Kelvinator International) 

First cars arrived in North America in December '53.

On January 22, 1954, the name was officially changed to "Metropolitan".

Official launch date was March 1954. All "NKI Custom" nameplates were supposed to have been removed and the "Metropolitan" nameplates installed, but some did make it out to the public before the changeover. These were to be changed when they came in for service. (The only known example of the original "NKI Custom" script still being on a car is one in a museum in California, although this could have been re-installed at a later date.)

There were two models, 541, Convertible, and 542, Hardtop Convertible. They were equipped with a 1200cc Austin, A40, engine.

 

...för mer historik: http://www.nashmet.com/Met_History.htm


History 2

1 Läs mer >>
I en annan del av köping...
Marknad med far, hittade ett par högtalare som vi tror ska passa i Metron. Ska bara fin justera dem så de ser lite gamla ut så det passar bilen.

18/4 - 09

0 Läs mer >>

Beställde färg idag, blev bara små burkar så vi ser hur det kommer att se ut, och om det passar någorlunda bra till vinylen, men det tror jag på! Nog väldigt svårt att få det 100% likt men nära det är bra..

13/4 -09

0 Läs mer >>

Dagens uppgift blev att göra rent "luftburken", låg massa gammal olja och klenade runt där i. Sprutade på avfettning och spolade med vatten så blev det kalas.

12/4 - 09

1 Läs mer >>
Och även projektarbetet är i fart nu, pappa fick hem ståltråd som vi ska böja till och forma efter sätes stöden för de var inte så bra. Den ena var av och den andra var hur vek som helst. Så det är vad vi gjort idag, tog sin tid för tråden var inte mjuk kan jag lova! Och om man böjde i en ände så följde en annan med så klart, så det var ett pyssel! Nu väntar vi bara på en svets till det med för det har vi tyvärr ingen. Så vi grejar lite med allt möjligt lite då och då. Ratten har jag inte orkat ta tag i än, slänger en blick på den lite då då men inget jag får för mig att sätta mig ner och göra! Men som sagt det är inget jag kommer ifrån, får slipa någon dag på det. Har ju påsklov snart så det ska jag allt ha tid med!
Var lite krångligt att böja till det...men envisa som vi är så lyckades vi riktigt bra tillslut.

24/3 - 09

0 Läs mer >>
Idag har jag och pappa slåss med framvagnen, den vägrade att släppa. Satt så in i berget! Men efter mycket bankande så såga vi av fästet istället. Då lossna den allt! Sen fortsatte vi att ta ner allt under bilen och hjulen i bak. Så nu är den helt tom min lilla bil! Äntligen! Känns riktigt skönt, nu ska den bara blästras av och svetsas så är den klar för lackering!!! GÖTT.

18/3 - 09

0 Läs mer >>
Idag har jag grund målat sätet så att det inte ska börja rosta igen. Det var svin kallt inne i målarrummet, så efter ett tag kände jag inte ens kylan.
Var riktigt kul att måla, inte varje dag man får göra det. Måste beställa lite fjädrar till sätena med! Det är en del som gått av och är lite halvt dåliga. Så det behövs nytt..

5/3 - 09

0 Läs mer >>
Idag ringde de från Hjo och sa att sätet hade blästrats klart. Så jag och far flängde iväg neråt och hämtade det. Blev även en tripp till Tibro för att kolla lite på vinyl som vi ska ha till sätena sen. Det fanns två stycken så vi får vänta lite tills vi vet hur lacken kommer att ser ut så vi kan jämföra. Men det ser bra ut för mitt lilla projektarbete än så länge..

24/2 - 09

0 Läs mer >>
Nu har det hänt en hel del, har inte orkat skriva varje gång. Bilen är nästan ett tomt skal nu, vi har vänster framvagn kvar och sen lite kvar i bak. Och så är det saker under och bakhjulen är inte loss ännu. Men det går fort att plocka av!
Förresten när jag rev av klädseln på sätena idag så hittade vi orginalet under, som har suttit kvar sedan 1954 (inte undra på att det stank f*n i bilen) haha det var lite häftigt. Men det var inget att spara det klart, så det rök ner i soporna. Sedan så åkte jag och far ner till Hjo med sätena och slängde in dom på blästring. I samma veva åkte vi till en möbelfixare och frågade fall han ville sy mina säten. Han blev helt överlycklig när han fick se mina idéer om orange och vit inredning. Det var hans favorit färger! Så ni kan ju lista ut själva hur han reagera. Lite kul! Så nu är det fixat med det, gött att det börjar hända saker!

6/2 -09

0 Läs mer >>
Nu har det varit ett uppehåll, IGEN! Men det har ju varit både julafton & nyår. Så då hann jag inte med bilen.
Har insett att jag inte alls kommer att hinna göra hela inredningen som projektarbete, finns inte tid till detta. Så jag och far pratade lite och jag ska nu bara göra sätet i stället. Har pratat med min handledare och det gick bra. Så nu har jag igång igen!

27/1 - 09

0 Läs mer >>

Idag har jag och pappa rullat in min pärla i garaget, det var riktigt snyggt när båda bilarna stod på garageuppfarten och blänkte i solen.

Först klarade vi att rulla ut båda bilarna och in med edseln själva. Men sen när vi skulle rulla in nashen igen så var det lite jobbigare, eftersom motorn sitter kvar i den. men sen kom mamma och ena systern med hennes pojkvän hem som kunde hjälpa till.

Så nu slipper min bil stå ute mer och rosta sönder! Lite trångt i garaget men det ska nog gå bra ändå.

 

16/1 - 09

0 Läs mer >>
Nu har jag haft ett stort uppehåll med min bil. Fy mig! kan egentligen inte skylla på skolan men det gör jag i alla fall! Går sista året nu så jag måste ha ett projektarbete och det blev till att inreda min lilla bil! Så nu har jag en till anledning till att gå ut i garaget och skruva! Perfekt, precis vad jag behövde. Dead-line för projektet är i maj men det kan hända mycket på vägen, hoppas jag hinner som planerat.
Ehm, för övrigt så har min radio kommit! Test körde den för några dagar sen, låter så vackert så!
Far och jag har rivit ur allting inuti och vi har hittat mer rost, det värsta är i bak, får se hur vi ska laga det...Så nu är det bara utsidan kvar. Finns allt en del att ta ner på dessa bilar även fast dem är små.

29/11 -08

0 Läs mer >>


Metropolitan är en charmig tvåsitsig bil. Den togs fram av Nash i USA som ett svar på de europeiska importbilarna som började dyka upp på den amerikanska marknaden. Designen hade mycket gemensamt med storebror Nash, men karossen var betydligt mindre och i ett samarbete med Austin i England var den försedd med en fyrcylindrig BMC-motor på 1500 cc och 51 hk. Metropolitan förekom lustigt nog under tre olika namn, förutom Nash även som Austin och under att par år även som Hudson. Det var alla identiska bilar där endast emblemen i navkapslarna skiljde. 

 

Det såldes cirka 170 Metropolitan i Sverige under åren 1954-61, men det finns uppskattningsvis ett tiotal bilar kvar.





Min kommer se ut som den gula, fast Orange det klart =D

History

0 Läs mer >>
Lika kul att skriva att man suttit och slipat på ratten....det är riktigt lång tråkigt!
Men jag har något roligare att skriva om idag, pappa har fixat vindrutetorkarna! De tickar så vackert fram och tillbaka ute i garaget, riktigt kul att något blivit klart...fast det är en lång bit kvar! Har även beställt radion till bilen, plus att den ska fixas så att jag kan lyssna på svensk radio och få MP3 uttag till den, hihi gött!
Far och jag har granskat bilen lite mera och vi har insett att det inte alls är en 57a utan en 54a! Super kul att det är en av de tidigare. Har även funderat på färg, far vill att det ska vara orginal (turkos & vit) men jag vill ha något som är annorlunda och inte så vanligt. Så jag har bestämt mig för en Orange & Vitt

28/9 - 08